In 1969 koopt Suzuki de Hope Motor Company uit en maakt daarmee zijn entree op een complete nieuwe markt voor het merk, de markt van vierwielaangedreven auto’s. 
Onder de naam HopeStar ON360 produceerde de Hope Motor Company sinds 1965 een kleine 4×4 die echter niet het succes kende waarop was gehoopt. 
Op basis van de ON360 werd in 1970 voor het eerst onder de naam Suzuki LJ10 een echte Suzuki 4×4 geďntroduceerd. 
De HopeStar was oorspronkelijk voorzien van een motor van Mitsubishi die door Suzuki werd vervangen door de eigen tweetakt luchtgekoelde motor. 
De LJ10 was een compacte, lichtgewicht (590 kg) terreinauto met een totaallengte van nog geen 3 meter. 
Hiermee was de LJ10 de eerste 4×4 Kei-klasse auto.

                                              


 

 

 

 

 

Al in 1972 ziet de LJ20 het daglicht als er wordt overgestapt naar waterkoeling en voor het eerst wordt ook een linksgestuurde versie van de kleine 4×4 in het programma opgenomen. In 1974 vervangt de Suzuki LJ20 met de LJ50, die nu is voorzien van een 537 cc, tweetakt, driecilinder motor. Ook uiterlijk begint de LJ50 meer volwassen te worden, waarbij het reservewiel dat nu aan de buitenkant achterop de auto is gemonteerd het meest opvalt. In 1977 word de auto volwassen als de LJ80 op de markt wordt gebracht. Grootste nieuws is de viercilinder viertakt motor met een inhoud van bijna 800 cc die 41 pk levert. De auto is in alle opzichten iets gegroeid en met een gewicht van 770 kg nog steeds een lichtgewicht. Er zijn nu metalen deuren en in 1979 wordt een pick-up versie aan het gamma toegevoegd. De LJ-serie werd inmiddels in vele landen met succes verkocht.

 

                                                    

 

                                                         

 

 

 

 

 


 

Als opvolger van de vierwielaangedreven LJ80 introduceert Suzuki in 1981 de SJ410. Voorzien van een grotere versie van de 1,0 liter 4-cilinder motor van de LJ goed voor 45 pk haalde de SJ410 een topsnelheid van 110 km/u. Speciaal voor de export werd de SJ zowel langer als breder gemaakt en vanaf 1985 werd de SJ-Reeks ook in de Verenigde Staten leverbaar. De auto werd daar, mede door zijn lage prijs, meteen een succes en er werden in het eerste jaar 47.000 exemplaren verkocht. De auto werd in de VS als Samurai aangeboden en had een 4-cilinder 1,3 liter motor met 63 pk, en was beschikbaar als cabriolet en hardtop. Wereldwijd werde SJ onder verschillende namen verkocht: Suzuki Samurai, Suzuki Sierra, Suzuki Potohar, Suzuki Caribbean, Suzuki Santana, Holden Drover (Australië) and Maruti Gypsy (India). Een negatief uitpakkende elandtest die in 1988 werd gepubliceerd in de Amerikaanse tegenhanger van de Consumentengids kan worden gezien als de oorzaak van de sterk teruglopende verkopen vanaf 1988. Met enkele aanpassingen om onder andere stabiliteit te verbeteren houdt het model het nog tot 1995 op de Amerikaanse markt uit, maar van een succes is al lang geen sprake meer.

 

                                                   

 
                                                            
 
 
   
 
 
 

• BODY / EXTERIOR DESIGN / DIMENSIONS

Body Type: Sport-utility vehicle 3 doors / 5 seats
Weight: 930 Kg
Length: 3450 mm
Height: 1670 mm
Wheelbase: 2490 mm
Front Track: n/a
Rear Track: n/a
Ground Clearance: n/a
Fuel Capacity: n/a

• ENGINE SPECIFICATIONS

Engine location: front
Engine alignment: n/a
Drive Wheels: Four wheel drive
Steering: n/a
Fuel Supply System: Gasoline
Max Power: n/a
Max Torque: 103Nm @ 3500 rpm
CO2 Emissions: n/a
Engine Coolant: n/a
Displacement: 1298 cc
Bore: 74 mm
Stroke: 76 mm
Cam Design: n/a
Cylinders: 4
Valves per cylinder: n/a
Total Valves: n/a
Compression Ratio: 9.5:1
Aspiration: n/a

• CHASSIS / BRAKES / SUSPENSIONS

Front Brakes: n/a
Rear Brakes: n/a
Standard Wheels: n/a
Standard Tyres: n/a
Suspension Front: n/a
Suspension Rear: n/a

• TRANSMISSION

Transmission: Manual
Number of gears: n/a

• PERFORMANCE

Acceleration 0-100 Km/h: n/a
Acceleration 80-120 Km/h: n/a