Na de SJ-410, kwam de SJ-413
 

                                        


In 1984 kreeg de verkoop van de SJ een nieuwe impuls danzij de komst van de SJ413. Dit is een nieuwe versie met een 1.3 liter 4 cilindermotor met een 5-versnelling versnellingsbak. Verder werden ook het koetswerk en het interieur opgefrist.


De SJ-reeks werd ge´ntroduceerd in de Verenigde Staten (Canada eerder) in 1985 voor het modeljaar van 1986. Hij kostte slechts $6200 en er werden 47.000 modellen verkocht in het eerste jaar. De Samurai had een 4-cilinder-, 1,3 litermotor met 63 pk, en was beschikbaar als cabriolet en hardtop.

Het 1988 model Samurai was aangepast voor beter on-the-road weggebruik in Verenigde Staten. Deze revisie omvatte zachtere vering en een grotere anti-swaybar om het weggedrag te verbeteren. Een lagere 5e versnelling (865:1 versus 795:1) verhoogde het aantal toeren per minuut en kracht op het wegdek, en een vernieuwde stoelen en dashboard maakten de Samurai comfortabeler.

Een nieuwe 1,3L 4-cilindermotor met brandstofinjectie werd ge´ntroduceerd met 66 pk. De Samurai werd in 1995 teruggetrokken uit de Amerikaanse markt, toe te schrijven aan lage verkoop. Een negatieve elandtest uit het rapport van een Consumentengids in 1988 werd gezien als de oorzaak hiervan.


In Europa waren er midden de jaren '80 veel obstakels voor het invoeren van Japanse auto's in Europa. Suzuki probeerde dit te omzeilen door de SJ 413 vanaf 1986 te laten bouwen door Santana Motors, een Spaanse autobouwer die in 2011 failliet ging.[2] De Spaanse versie van de SJ 413 heeft een zachtere vering voor betere rij-eigenschappen op de weg. De knipperlichten hebben een andere kleur, de zetels werden veranderd en de grill ziet er anders uit. Pas vanaf 1989 krijgt de Spaanse SJ413 effectief de naam "Samurai", dit gebeurt samen met enkele optische veranderingen en enkele veranderingen aan het chassis. Rond 1998 kwam Santana met een Samurai op de markt met een 1.9 literturbodiesel van PSA met 63 pk.[3] De topsnelheid was 130 km/u. De productie van Spaanse Samurai's stopte in 2003.

Gegevens van de SJ413  
Cilinderinhoud                  : 1.298 cc (1.3 liter
Cilinder                         : 4
kleppen                         : 8v (2 kleppen per cilinder)
Max koppel                     : 100Nm (3.500 rpm)
Max. vermogen                 : 69 pk (6.000 tpm)
Topsnelheid                     : 130 km
Lengte                          : 3.430 m
Breedte                        : 1.540 m
Hoogte                          : 1.665 m
Rijklaar gewicht                : 915 kg
Brandstof inhoud               : 40 liter

Onderstel:
Wielbasis                       : 2.030 m
Draagvermogen                 : 415 kg
Draaicirkel                      : 10.20 m
Aanhanger ongeremd (gewicht): 457 kg
Aanhangwagen geremd         : 1.100 kg


                                 

                                 


                                 
                            

                        

                                     

_________________________________________________________ 
                              

                                    Link naar  SJ-410

                                    Link naar  Samurai